Stichting Venemansmolen onthult de borden

De onthulling vond plaats op 22 april 2023. Het zijn prachtig ontworpen (naam) borden met een weergave in perspectief van de verdwenen molens in Winterswijk en met een bord bij de vloeiweide met uitleg over de werking, de historie en het ontwerp.

Burgemeester J. Bengevoord heeft de informatieborden op zaterdag 22 april onthuld.

Overhandiging donatie door bestuur met aansluitend een rondleiding door de molen. fotograaf H. B.

FTC Wenters realiseert wallride op de route Winterswijkse Berg

De nieuwe houten kombocht, ook wel wallride genoemd, op de route Winterswijkse berg (op de voormalige vuilnisbelt) is een aantal weken geleden geopend. Die mede door onze stichting mogelijk is gemaakt.

Foto Lineke Voltman

Voor het aanleggen van een wallride was echter een flinke investering nodig. Niet alleen financieel in materiaal als eikenhout en gaas, maar vooral ook deskundigheid en handen om een kombocht van ongeveer 25m lengte te realiseren op een voormalige vuilstort.”  Voor het gehele verhaal zie de link hieronder.

Harry Grevers (onze Harry B. was nog niet zo getraind, dat hij dit ook aandurfde) test de nieuwe wallride. Met flinke snelheid ‘vliegt’ hij door de bocht naar beneden waarna Dave Kwerreveld het niet kon laten om ook op de MTB te stappen en een rondje berg te doen.

Bochtenbeveiliging voor Winterswijkse IJsvereniging

Op 13 mei heeft WIJV een donatie mogen ontvangen van 22.500 Euro van onze Stichting voor de aankoop van een bochtenbeveiligingssysteem!
Dankzij deze donatie kon WIJV een professioneel bochtenbeveiligingssysteem aankopen dat op de rand rond de baan geplaatst kan worden als er (marathon-)wedstrijden georganiseerd worden.

Voor wie de reportage van Slingeland niet gezien heeft, hierbij het fragment met Auke Spijkstra.

En zoals jullie weten, heeft de eerste marathon van Nederland plaats mogen vinden op 9 januari 2024. Voor 12 uur kwam de verlossende mededeling dat WIJV de Eerste Marathon op Natuurijs mocht organiseren!

WARME BELANGSTELLING VOOR KOUDERECORDWINTERSWIJK.NL

Op 27 januari 2022 werd in Winterswijk een beeld van weeramateur Jaap Langedijk onthuld door burgemeester Joris Bengevoord. Dit gebeurde exact 80 jaar nadat Langedijk in zijn officiële KNMI-weerhut in Winterswijk min 27,4 graden registreerde, de koudste temperatuur ooit in ons land gemeten.

Wim Ruesink was een van de initiatiefnemers die zorgden voor de totstandkoming van het beeld. “Het weerrecord zorgt voor prachtige publiciteit in de media, tijd om dit maar eens te verzilveren middels een beeld. Er was nog helemaal niks in ons dorp wat aan Jaap Langedijk en zijn weerrecord  herinnerde, nu dus wel”, zo was zijn betoog. Het beeld werd bij de onthulling overgedragen aan de gemeente. “We zijn de geldschieters enorm dankbaar, en zonder de hulp van De Winterswijkse Uitdaging was dit nooit gelukt.”

“We hebben ook een speciale website gemaakt, www.kouderecordwinterswijk.nl. Deze site staat vol met informatie over alles wat met die koudste dag ooit te maken heeft. Landelijk bekenden op weergebied verleenden hiervoor hun medewerking. De site wordt steeds voorzien van nieuwe berichten en mag zich in een warme belangstelling verheugen. Gemiddeld zo`n 25 bezoekers per dag, het gehele jaar door. Daarnaast gaan we in 2024 beginnen met lezingen geven. De eerste keer zal dat in april zijn, een bekende Nederlander komt dan langs met een bijzonder winters verhaal.”

Blij met donatie van ’t Joosthuis

“We zijn zeer blij met de gift van ’t Joosthuis. We kunnen daarvan de kosten van de website en de lezingen gaan betalen. Er zijn ook plannen voor het geven van lezingen op basisscholen en het uitbrengen van koelkastmagneetjes met de afbeelding van het beeld. Daarnaast is ons streven om de twee bedrijven die financieel garant stonden voor het beeld te compenseren middels het aantrekken van meer sponsoren. We zaten midden in de coronatijd en konden nergens ons verhaal vertellen om gelden binnen te halen, daarom zijn we de garantstellers zo dankbaar.”

RTV Slingeland

Vanuit de stichting hebben wij RTV Slingeland mogen ondersteunen met een donatie voor de aanschaf van tv camera’s. Dit hebben wij graag gedaan.

Aan het bestuur is gevraagd om in een radio uitzending “op de koffie” meer te vertellen over stichting ’t Joosthuis. Dit heeft plaatsgevonden op zondagmorgen 19 november 2023. Het interview werd gedaan door Geert Krosenbrink en Elisabeth Verheij.

Winterswijk in Beweging in nopjes met opvouwbare loopfiets

Foto Jan Ruesink

Wim Berendsen, een van de deelnemers aan Winterswijk in Beweging, heeft de nieuwe Compact Runner al naar tevredenheid uitgeprobeerd. Een framerunner die in elke stadsauto past en ook in een handomdraai op iedere gebruiker in te stellen is. Winterswijk in Beweging heeft de nieuwste framerunner in vaste bruikleen gekregen van atletiekclub Archeus. Die kon de Compact Runner aanschaffen dankzij een financiële bijdrage van Stichting ‘t Joosthuis die ontstaan is van de gelden van de opgeheven voetbalclub Vosseveld. Voor de gehele tekst verwijzen wij u naar onderstaande link.

Stichting Corso & Co bedankt

’t Joosthuis !!

Vele handen maken licht werk. Maar als de handen moeilijk te vinden zijn, moeten de werkzaamheden opnieuw bekeken worden. Zo ook de werkzaamheden op ons dahliaveld. Al een tijdje lag er de wens tot de aanschaf van een mini trekkertje.

Met dank aan Stichting ’t Joosthuis voor een flinke financiële bijdrage en Ebbers mechanisatie voor een serieuze sponsoring, hebben wij deze mini trekker kunnen aanschaffen. Dit trekkertje gaat ons veel werk uit handen nemen.

Buurtvereniging Rozenstraat

Bij deze willen wij ’t Joosthuis bedanken voor de donatie waardoor wij in onze speeltuin de Rozenstraat een oud speeltoestel hebben kunnen vervangen door een mooie nieuwe rolstoel toegankelijke trampoline.  De trampoline valt erg goed in de smaak bij de buurtkinderen en er wordt ondertussen dan ook al gretig gebruik van gemaakt zoals op de foto te zien is.

Heel erg bedankt

Stichting Nazorgcentrum Oriolus

We willen jullie enorm bedanken voor jullie bijdrage voor Stichting Oriolus, centrum voor leven met en na kanker.
We hebben de ondersteuning van Stichting ’t Joosthuis ingezet voor de aanschaf van een printer en toners waar we bij Oriolus dagelijks veel gebruik van maken. Daarnaast zijn er Duitstalige folders/kaarten aangeschaft. Bedankt!

Desirée Heerdink & Kirsty Kruisselbrink Coördinatoren Oriolus

Kerstfeestcommissie Ratum

Dankzij jullie gift was het mogelijk om bijgaande aangevraagde kunstkerstboom aan te schaffen. Hierdoor zal de boom niet alleen voor ons eigen Kerstfeest ingezet gaan worden, maar kan deze voor meerdere activiteiten rond Kerst gebruikt worden (Kerstconcert Crescendo / Ouderensoos). Mede door een speciale deal hielden we zelfs geld over waarvoor we 2 complete microfoonstandaards met bijbehorende kabels gekocht hebben.Hierdoor zullen de kinderen van het Kersttoneel in de zaal nog beter verstaanbaar worden. Nogmaals Hartelijk Dank !

Willie & Wendy Stemerdink.